понедельник, 2 ноября 2015 г.

З ДОСВІДУ РОБОТИ


Досвід вчителя англійської мови Глушківської ЗОШ І-ІІІ

БАРЧУГІНОЇ Л.В.
Тема:


Створення ситуації успіху на уроках англійської мови
Анотація  досвіду роботи
      Засвітити вогник інтересу в очах дитини, зробити навчання посильним і радісним – непросте завдання для кожного учителя. Пізнати і навчити дитину – у цій складній справі немає готових рецептів. Насамперед треба зрозуміти дитину як особистість, врахувати її індивідуальні особливості. Як зробити, щоб урок був радісним і цікавим для учнів, щоб розкрив творчий потенціал особистості, поставив ії в ситуацію самостійного пошуку, сприяв розширенню кругозору, забезпечив використання знань з інших предметів? Цього можна досягти лише за умови, якщо вчитель знайде методи і прийоми, які можуть зацікавити учня, увести його в творчу атмосферу уроку. 
         Час, суспільство і самі діти змушують учителя постійно змінювати методи навчання, шукати такі, які будуть найпродуктивнішими, сприятимуть розвитку особистості, яка зможе проявити себе в умовах конкуренції.
У досвіді вчителя англійської мови Барчугіної Л.В. розкрито прийоми створення ситуації успіху у навчанні англійської мови та її вплив на активізацію творчого потенціалу учнів. Проведення нестандартних уроків: уроки-казкові подорожі, уроки-презентації, уроки-концерти  є засобом для підвищення зацікавленості учнів у вивченні предмета. Активні форми та прийоми роботи на уроці: в групі, експеримент, ланцюжки допомагають учням розвивати критичне мислення, виявляти свою позицію, розв’язувати проблемні ситуації.

1. Автор  досвіду
Барчугіна Людмила Василівнавчитель англійської мови, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. Стаж роботи   22 роки.
  В 1991 році закінчила Горлівський державний педагогічний інститут іноземних мов ім..Н.К.Крупської  і почала працювати вчителем англійської мови в ЗОШ №4 м.Куп’янська. З 1998року працює вчителем англійської мови в Глушківській ЗОШ І-ІІІ ступенів.
В 2003р. стала переможцем районного конкурсу «Учитель року». В 2003р. Барчугіна Л.В.   стала учасником обласного конкурсу «Учитель року». Учні Барчугіної Л.В. постійні призери районних олімпіад з англійської мови  та учасники обласних, переможці та учасники Всеукраїнського конкурсу «Гринвіч».  Барчугіна Л.В.  активний учасник виставки-ярмарку методичних ідей.
    Намагаючись іти в ногу з вимогами сучасності, Людмила Василівна  вибудувала систему вимог, що повинні  вести її та її учнів до успіху:
  - застосувувати методи навчання та виховання, що стимулюють творчість, дослідництво, креативність, самостійне  мислення;
   - мати теоретичні знання та практичні вміння у сфері процесу спілкування, здатність створити позитивний мікроклімат в учнівському колективі;
-    завжди творчо підходити до будь-якої справи, самовдосконалюватися, відходити від стереотипів;
-    підводити учня до успіху, давати можливість відчути радість досягнення мети.

 Актуальність досвіду
Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових змісту, форм, методів і засобів навчання; розгортання широкої експериментальної роботи, спрямованої на впровадження освітніх інновацій на засадах сучасної філософії освіти.

Сьогодні основна функція педагога не стільки бути джерелом знань, скільки організувати процес пізнання, створити таку атмосферу в класі, в якій неможливо не вивчитися, і в цьому нам допомагають педагогічні технології, які ми застосовуємо на кожному уроці – головні складові частини навчального процесу.
Досвід сприяє вирішенню завдань, поставлених суспільством перед сучасною українською національною школою, а саме досягнення досить високого  рівня  володіння англійською мовою у рамках Загальноєвропейського контексту. У досвіді відображено:
   -Реалізація компетентнісного підходу у навчанні.
   -Формування та розвиток умінь аудіювання,читання, письма,говоріння.
   -Набуття умінь бути відкритими до інформації, вміти критично її аналізувати.
   -Набуття вмінь самостійно вчитися і працювати з джерелами інформації.
Головним завдання освіти є виховання самостійно мислячої  особистості, здатної творчо засвоювати знання й використовувати їх на практиці, формування свідомості учнів та наукового мислення, відродження інтелектуального потенціалу країни.
  Мета, завдання в межах теми досвіду
Мета: навчити учнів самостійно здобувати знання, аналізувати, систематизувати і використовувати їх у повсякденному житті, критично мислити, висловлювати і відстоювати власну думку, отримувати почуття задоволення від праці розвивати почуття свободи та самомотивацію дитини до навчання,  скоординувати діяльність учнів таким чином, щоб вони прагнули  мати активну життєву позицію – бути всебічно компетентними: розвиток логічного мислення учнів, уміння працювати з різними джерелами інформації, обирати потрібні; розвиток  мовленнєвих компетенцій, наступність у навчанні, формування позитивного ставлення до процесу навчання і результатів праці. враховуючи виховні та пізнавальні можливості школярів, створити сукупні психолого-педагогічні і методичні умови для підвищення якості   освіти і активізації творчого потенціалу учнів.
Завдання:
Ø використання різних форм, методів організації навчальної діяльності, орієнтованої на конкретного учня;
Ø створення атмосфери зацікавленості кожного учня в роботі класу;
Ø стимулювання учня до висловлювань, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь;
Ø підтримка учня в його бажанні знаходити власний спосіб роботи, аналізувати свою роботу та роботу інших учнів на уроці;
Ø створення на уроці педагогічних ситуацій, що дають змогу кожному учневі виявити ініціативу, самостійність у роботі, та умов для природного самовираження учня.
      Провідна  ідея:
- Запровадження сучасних новітніх технологій інтерактивного навчання в навчально-виховний процес.
-  Розвиток усіх видів  мовленнєвої компетенції – читання, письма, аудіювання, говоріння
-  Впровадження елементів критичного мислення, проектних технологій  та інших форм інноваційних видів робіт.
    Методологічна основа досвіду:
Методологічну основу досвіду складають:
Розвиток пізнавальних інтересів учнів у навчанні.
Загальна теоретична основа досвіду ґрунтується на:
-  ефективному педагогічному досвіді  колег;
- творчому опрацюванні та вдосконаленні досягнень педагогічної науки та методистів  з викладання іноземної мови;
- встановлення причин та умов, що створюють ситуацію успіху на уроках англійської мови;
- ціннісного ставлення до дитини, її внутрішнього світу та спрямування навчальної діяльності на досягнення максимально ефективних результатів.
  Опис досвіду

Вступ

Освіта — стратегічна основа розвитку особистості, суспільства, нації, держави, запорука майбутнього. У Національній доктрині розвитку освіти України у XXI столітті визначено мету, пріоритетні напрямки державної політики щодо розвитку освіти. Це:

особистісна орієнтація освіти;
формування національних і загальнолюдських цінностей;
постійне підвищення якості освіти, оновлення її змісту та форм    організації навчально-виховного процесу;
запровадження освітніх інноваційних технологій.
Освіта ХХІ століття –це освіта для людини. Її стрижень -розвивальна, культуро-творча домінанта навчання і виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти й саморозвитку . Я впевнена, що однією з найголовніших умов досягнення мети є активізація пізнавальної діяльності учнів, як головного чинника створення ситуації успіху.
Тому для себе я вибудувала систему вимог, що повинні мене і моїх учнів вести до успіху:
-  застосування методів навчання та виховання, що стимулюють творчість,
дослідництво, креативність, самостійне мислення;
-  мати теоретичні знання та практичні вміння у сфері процесу спілкування,
здатність створити позитивний мікроклімат в учнівському колективі;
-  завжди творчо підходити до будь-якої справи, самовдосконалюватися,
відходити від стереотипів;
-  підводити учня до успіху, давати можливість відчути радість досягнення мети.
Усе це вимагає від сучасного вчителя здійснити перехід від «запихання» учня
готовими знаннями до свідомого й вмотивованого навчання, нерозривно пов’язаного із саморозвитком особистості.
Сьогодні у новому світі освітніх технологій вже спрацьовує формула: «HI-TEACH= Hi – Teach(високі технології + освіта).
Чому це так важливо? Нові технології можуть підвищити доступ до отримання освіти для кожного –незалежно від місця проживання та соціального положення. Ось чому серед головних компетенцій людина майбутнього повинна мати досконалі знання з іноземних мов, щоб вільно себе почувати у глобалізованому світі і не мати обмежень у своїй професії через не володіння іноземною мовою.
Ефективність цих технологій може бути досягнута, якщо навчально–виховний процес організований з урахуванням індивідуально–психологічних особливостей учнів, їх здібностей і нахилів. Прикладом ефективних педагогічних технологій є використання інтерактивного навчання та комп’ютерних технологій на кожному уроці та в різних формах позаурочної діяльності.
      Головне завдання школи сьогодні — формування гармонійно розвиненої, активної, творчої особистості, яка буде здатна навчатися протягом усього життя, вміти застосовувати знання в певних ситуаціях.
Потрібно, щоб учитель не допускав розумового ледарства на уроці, яке В.Сухомлинський вважав «небезпекою, що морально калічить людину», щоб навчання було цікавим та ефективним для всіх дітей, а спілкування радісним і корисним. Учитель має постійно стимулювати в учнів прагнення піднятися вище того, що вже ними досягнуто, почуття власної гідності, добрий настрій, за якого працюватиметься швидше й результативніше. Для цього треба поєднувати комплекс методів і прийомів, які активізують творчу пізнавальну діяльність усіх, без винятку, учнів шляхом взаємовпливу вчитель — учень — учні — вчитель.

1. Застосування інноваційних технологій у навчанні англійської мови

}  В.Ф.Шаталов стверджував, що для того, щоб робота в школі була ефективною, повинен спрацювати ефект «солоного огірка». Головне – приготувати росіл. Тоді яким би огірок не був, поганий чи гарний, потрапивши в росіл, він просолиться. Як приготувати такий «росіл»? Що взяти за основу?
Новітніми підходами до організації навчання у сучасній школі є застосування різноманітних інноваційних технологій.
       За останні десятиріччя роль та значення англійської мови значно зросла, оскільки англійська мова є засобом міжнародної комунікації. В звязку з цим перед учителем постає задача зробити його більш доступним і цікавим для кожного учня.
2. Спілкування на уроці
     Невимушене спілкування повинно стати органічною частиною уроку іноземної мови.

Невимушене спілкування в класі необхідно постійно стимулювати
Необхідно:
}  мовне оточення,
}   постійний моніторинг,
}   ситуація успіху
Потенціал невимушеного спілкування – великий і не обмежується вивченням одиниць класного вжитку.Учні повинні вміти вирішувати реальні комунікативні задачі.Вирішення комунікативних задач повинно відповідати вимогам, як це прийнято в англомовному культурному оточенні.
Ситуації невимушеного спілкування, які виникають на уроці:
}  Привітати учнів
( Hello, everyone! Hi there!)
}  відрекомендуватися
( Let me introduce myself!)
}  Розповісти цікаву історію, яка прийшла раптово на думку
(I’ve just remembered a story…)
}  Порадити учню звернутися до словника
(You’d better look it up in the dictionary.)
}  Обєднати учнів у групи
( Split into two groups, please.)
}  Попросити підняти ручку, що впала
( Could you possibly pick up that pen for me?)
}  Попросити закрити вікно/двері
( Will you close the door, please?)
}  Поцікавитись який настрій у учнів
(How are things?)
}  Попросити вийти до дошки
(Will you come out to the display, please.)
}  Попросити принести крейду
(Go and get some chalk, please.)
}  Закликати клас до порядку
( Silence! May I have your attention, please.)
}  Попросити зібрати зошити
( Collect your works, please.)
}  Посварити за невиконане завдання
( How disappointing!)
}  Похвалити учня за гарну відповідь
( How clever of you!)
3. Оцінка діяльності учнів.
Зробити спілкування більш реальним допомагають вигуки.
 Учитель повинен висловлювати свої емоції як це прийнято в країні, мову якої викладає:
}  Wow!            ( кла-а-ас!),
}  Oops !          ( ой! Не вийшло!),
}  Yuppie !       ( ура!),
}  Yuk!             (фу!).
}  Ouch !          (ой! Боляче!)
4. Ситуація успіху – дуже важливий фактор стимулювання спілкування на уроці.

Учитель не має права на поганий настрій, головний біль і підвищений тиск.Урок – це час мобілізації всіх життєвих сил.
Які форми стимулювання можна застосовувати у роботі?
Стимули першого порядку
«як заохотити учнів до діяльності»
}  Оцінка
}  Емоційна мова учителя
}  Усна похвала (Молодець! Старанний!)
}  Перспективи
}  Організація колективної діяльності
}  Різнорівневі завдання
}  Ускладнення завдань (творчий рівень)
}  Порівняння успіхів учня з його попередніми
}  Аналіз учителем навчальних досягнень
}  Позитивний приклад
Стимули другого порядку
«Створення умов, при яких діти працюють з найбільшою ефективністю та найменшими затратами»
}  Цікава ситуація
}  Дозоване домашнє завдання
}  Пізнавальна гра
}  Використання елементів змагання
}  Концентрація уваги на проміжних успіхах учня
}  Креативна хвилинка
}  Оцінка досягнення учня на батьківських зборах
}  Проблемно-пошукова ситуація
}  Опора на життєву ситуацію
Стимули третього порядку
«своєчасна оцінка діяльності учня»
}  Контрольована довіра
}  Завдання практичного характеру
}  Гумористична хвилинка
}  Запис подяки в щоденник
}  Контрольно-навчальна дискусія
}  Виставка найкращих робіт
}  Рейтинг за результатами навчальної діяльності
}  Відгук товариша на результат учня
З чого починається успіх?
}  Успіх починається з того, що діти визнають право учителя вчити
}  Психологічний клімат, організація діяльності учнів на уроці, розумне поєднання репродуктивних та творчих методів – важливі складові успіху на уроці.
}  Передчуття незвичності, здатності вчителя дивувати, привносити елемент романтичності – грають велику роль
}  Незвичайний початок уроку
Що приводить  до успіху?
1. Нетрадиційні форми уроку:
}  Урок – діалог,
}  урок – змагання
}  Уроки – консультації
}  Уроки з груповими формами роботи
}  Уроки – творчості
}  Уроки – аукціони
}  Уроки – конкурси
}  Уроки - ігри
5. Ситуація успіху та її різновиди:
Неочікувана радість
- Неочікувана радість – це почуття задоволення від того, що результати діяльності учня перевершили його очікування. З педагогічної точки зору неочікувана радість – це результат продуманої, підготованої діяльності учителя. Учитель повинен усвідомлювати свою причетність до успіху, обмірковувати творчий початок в своїй діяльності, повинен бути впевненим в правильності вибраних методів.
       Загальна радість
-  Загальна радість полягає в тому, щоб учень досяг потрібної для себе реакції колективу. Вона може бути підготовленою учителем, або спонтанною, помітною або непомітною.
- Загальною радістю вважають лише ті реакції колективу, котрі дають можливість відчути дитині себе задоволеною та стимулюють її зусилля. Загальна радість – це по-перше емоційний відгук оточуючих на успіх члена свого колективу.
- Радість лише в тому випадку радість, коли вона сприймається з гостротою новизни, коли до неї немає звикання, коли вона відображає досягнення учня, його намагання змін до кращого.
Прийоми   «неочікуваної радості»:
}  Прийом “драбинка” або “стань в стрій”.               
        Йдеться про ситуації, коли учитель веде вихованця вверх поступово, підіймаючись з ним сходинками знань та навчає вірити в себе та оточуючих.
}  Прийом “Даю шанс”.         
        Підготовані педагогічні ситуації, завдяки яким учень отримує можливість раптово відкрити для самого себе власні можливості. Подібні ситуації учитель може і не готувати заздалегідь, але його талант проявиться в тому, що він помітить цей момент, не пропустить його, вірно оцінить, зможе матеріалізувати.  
}  Прийом «слідуй за нами».    
            Суть цього прийому полягає в тому, щоб розбурхати думки учня, дати йому можливість відчути радість від відкриття в собі інтелектуальних сил.
            Реакція оточуючих буде слугувати для нього одночасно і сигналом пробудження, і стимулом пізнання, і результатом зусиль
Висновки
      Основним завданням школи є не вчити, а навчати вчитись, підготувати учня до безперервного самостійного навчання.
     Відповідно до основних положень Державного стандарту школа повинна формувати цілісну систему універсальних знань, умінь і навичок, а також особистої відповідальності учня за результати навчання, тобто ключові компетентності, що визначають сучасний зміст та якість навчання. Набуття компетентності перетворює учня з носія академічних знань у людину активну, соціально пристосовану, налаштовану не лише на спілкування щодо обміну інформацією, а й на соціалізацію в суспільстві з метою практичного використання здобутих знань.
     Основною метою навчання іноземної мови у загальноосвітніх навчальних закладах є розвиток можливостей учнів використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі культур і цивілізацій сучасного світу. Саме школа повинна підготувати учнів до спілкування в реальних життєвих ситуаціях, навчити їх здобувати знання самостійно з метою вдосконалення в галузі обраної майбутньої професії. Саме на уроках іноземної мови вчитель формує в учнів уміння і навички іншомовного спілкування, передбачити досягнення ними такого рівня комунікативної компетенції, який би був достатнім для здійснення спілкування у певних комунікативних сферах, орієнтуватися у соціокультурних аспектах країни, мову якої вивчають.                                   
     Формування комунікативних навичок сприятиме забезпеченню можливості випускникам продовжити навчання або працевлаштуватись за кордоном і буде сприяти в певній мірі розширенню міжнародних зв’язків нашої держави і її входження у світовий освітній простір.  А завданням кожного з нас є зробити процес навчання захоплюючим та радісним. І тут важливе все: посмішка, доброзичливий тон, мистецтво спілкування, почуття гумору... 

Комментариев нет:

Отправить комментарий